10 Προτάσεις για την Πολιτική Προστασία

Πρόσφατα η χώρα μας έχει αποκτήσει ένα σύγχρονο Θεσμικό Πλαίσιο για την Πολιτική Προστασία με γενικό τίτλο «Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων» (Νόμος 4662/2020), η εφαρμογή του οποίου αναμένεται να συμβάλει στη μείωση των κοινωνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Θα μου επιτρέψετε, κυρίως λόγω της 30χρονης ενασχόλησης μου στα θέματα Πολιτικής Προστασίας, της παραγωγής επιστημονικής γνώσης, της εκπαιδευτικής εμπειρίας και κυρίως της εμπλοκής μου σε πάνω από 60 αποστολές διαχείρισης καταστροφών ανά τον κόσμο, να διατυπώσω δέκα προτάσεις για τη βελτιστοποίηση της Πολιτικής Προστασίας της χώρας μας.

  1. Απόλυτη προτεραιότητα στην πρόληψη, για κάθε κίνδυνο ξεχωριστά, με αξιοποίηση όλου του σχετικού επιστημονικού δυναμικού της χώρας και με την καθοδήγηση του Εθνικού Επιστημονικού Συμβουλίου της Πολιτικής Προστασίας που επιτέλους πρέπει, όπως προβλέπεται, άμεσα να συσταθεί.
  2. Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου και τροποποίηση των Γενικών και Ειδικών Επιχειρησιακών Σχεδίων και ουσιαστική εμπλοκή με αυξημένες αρμοδιότητες των Περιφερειών και των Δήμων της χώρας.
  3. Αγορά σύγχρονου κατάλληλου εξοπλισμού, μετά από λεπτομερή ανάλυση των αναγκών και αξιολόγηση των προτάσεων, με διαγωνισμούς που θα υπόκεινται σε ταχείες διαδικασίες.
  4. Εκπαίδευση και ενημέρωση σε όλα τα επίπεδα σε σχολεία, ειδικές ομάδες πληθυσμού και γενικό πληθυσμό.
  5. Κατάρτιση επιχειρησιακών στελεχών, στελεχών δημόσιας διοίκησης και τοπικής αυτοδιοίκησης, αιρετών και μελών εθελοντικών οργανώσεων με πιστοποιημένες διαδικασίες σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας, και όχι από fast track διαδικασίες με αμφισβητούμενο μαθησιακό αποτέλεσμα.
  6. Βελτίωση Επιχειρησιακών Σχεδίων με ουσιαστικές επιχειρησιακές ασκήσεις πεδίου που θα βελτιώσουν την ικανότητα επέμβασης και όχι ασκήσεις μόνο για προβολή στα ΜΜΕ.
  7. Οργάνωση και αξιοποίηση των εθελοντικών οργανώσεων, που αγωνιωδώς περιμένουν ουσιαστικό ρόλο και οι οποίες μπορούν αποδεδειγμένα να εμπλακούν στα επίπεδα έκτακτης ανάγκης, απόκρισης και αποκατάστασης. Υπαγωγή των εθελοντικών οργανώσεων στις Περιφέρειες και στους Δήμους.
  8. Βελτίωση του συντονισμού και της διαλειτουργικότητας των εμπλεκόμενων φορέων στο μέτωπο των μεγάλων καταστροφών, με άμεση συνδρομή των επιστημονικών φορέων, οι οποίοι θα παρέχουν κρίσιμες επιχειρησιακές πληροφορίες πεδίου για την εμφάνιση και εξέλιξη συνοδών καταστροφικών φαινομένων.
  9. Αναβάθμιση του ρόλου των ΜΜΕ, έτσι ώστε να μεταδίδεται η έγκυρη και μόνο πληροφορία. Βελτιστοποίηση της εφαρμογής του 112, το οποίο λειτουργεί με γενικού χαρακτήρα μηνύματα και δεν εξειδικεύει χωρικά, ποιοτικά και ποσοτικά την εμφάνιση  του κινδύνου.
  10. Αναβάθμιση της ανθεκτικότητας όλων των συστημάτων, κυρίως των υποδομών, των κατασκευών και των life lines κατά τη φάση αποκατάστασης και επαναφοράς, μέσα από τη σύνταξη και εφαρμογή εθνικών κανονισμών για κάθε κίνδυνο, αντίστοιχο με τον Ελληνικό Αντισεισμικό Κανονισμό του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας, που έχει καταστήσει την χώρα μας σεισμικά άτρωτη.

Οι προτάσεις που διατυπώθηκαν ανωτέρω, πρέπει να έχουν υψηλή προτεραιότητα δεδομένου ότι το όλο σύστημα της Πολιτικής Προστασίας θα επιβαρυνθεί σημαντικά και θα κινδυνεύσει με αποδιοργάνωση, λόγω της αυξανόμενης εκθετικά συχνότητας των καταστροφικών φαινομένων εξαιτίας της κλιματικής κρίσης.

Ένα νέο Επιχειρησιακό Διαχειριστικό δόγμα θα πρέπει απαραιτήτως να ενσωματώνει τα νέα δεδομένα που αντιστοιχούν σε περισσότερα ακραία φαινόμενα, νέους κινδύνους και κρίσεις, σε μη αναμενόμενες περιοχές, συνθετότητα των καταστροφών και εκτός συνήθων χρονικών ορίων εμφάνισης.

ΤΑ ΝΕΑ, 09.09.2021